Home » Blog » "Jeetje, Karin wat doe jij veel"

“Jeetje Karin, wat doe jij veel!”

 

 

 

 

 

 

 

Dat mag dan wel zo zijn maar ondertussen realiseer ik mij wel dat ik mij steeds meer specialiseer.


Een van de dingen waar ik steeds vaker mee te maken krijg is overprikkeling bij HSP (Hoog Sensitief Persoon) en ASS (Autisme Spectrum Stoornis). Het blijkt dat de zachte HSP’ers vaak niet weten dat de vermoeidheid, de wisselende stemmingen, de verdrietige momenten, de hoofdpijn en zelfs duizeligheid, concentratie problemen en nog een aantal van dit soort klachten komt van alle prikkels die binnenkomen als je Hooggevoelig bent. Leren hoe je kunt voorkomen dat je overprikkelt raakt en als het toch gebeurd, hoe je jezelf van deze prikkels kunt ontdoen is een enorme opluchting. Ik haal de eerste lading weg, maar daarbij kijk ik samen, waar en hoe raak je het meest overprikkeld en hoe kun je dat voorkomen. Natuurlijk zijn er altijd moment waarop het even misgaat en dan is het fijn dat je ook weet wat je kunt doen om weer tot rust te komen.

En datzelfde geldt eigenlijk ook voor ASS. Ook de ASS’er is heel gevoelig voor wat er in zijn/haar omgeving gebeurd en kan snel overprikkeld raken. Heeft de HSP’er vaak last van de energie van andere mensen, de ASS’er raakt sneller overprikkeld van omgevingsfactoren, zoals reizen met het openbaar vervoer, harde geluiden, aanrakingen. Maar ook de stress van moeten presteren, moeten plannen, afhankelijk van het tempo van anderen (zoals bij een werkgever of school), het “lezen” van bedoelingen van andere mensen, zijn heel lastig voor een ASS’er. En ook deze overprikkeling zijn door een behandeling heel goed weg te halen waardoor de ASS’er er weer even een poosje tegen kan.


Wat mij ook opvalt is dat de mensen die snel overprikkeld zijn ook vaak terecht komen in een Burn-out. Vaak komen ze binnen in de praktijk met een Burn-out en blijkt dat er ook sprake is van HSP. En hiermee komen we bij een 2de specialisatie. De Burn-out. Tjonge, jonge, jonge wat kunnen we het ons zelf moeilijk maken. Ik weet er alles van. Bij mij heeft het 2,5 jaar geduurd voordat ik weer een beetje tot mij zelf kwam. En nog steeds kan ik bij vlagen in de stress schieten en moet ik even terug naar af. Het word nooit meer hetzelfde en dat is maar goed ook! Stel je toch eens voor dat je terug gaat naar hoe het was, dan zit je binnen de kortste keren weer in die zelfde Burn-out. (En natuurlijk ook andersom als je tegen een Burn-out aan zit raak je ook sneller overprikkeld.)


En tot slot. Klachten zoals fibromyalgie, reuma, artrose, spierspanning, zenuwpijnen komen steeds vaker langs in de praktijk. Genezen kan ik (nog ) niet, maar zorgen dat er een periode pijnvrij en soepeler bewogen, gerust en geslapen kan worden is wel mogelijk! En soms kunnen we ook achterhalen wanneer en waarom het ontstaan is en kunnen we aan dit herstel werken, waardoor de klachten ook overgaan of heel erg afnemen. En regelmatig kom je dan ook bij een stukje verleden, een trauma, dat nog verwerkt moet worden en wat invloed heeft op het lichaam.


Ik ben er van overtuigd dat je mensen aantrekt in het leven die bij je passen. Zo trek ik ook de mensen aan die in mijn praktijk passen en die ik kan helpen.


“Het is fijn dat er af en toe iemand meeloopt op je pad. Richting geef en mogelijkheden laat zien. Om uiteindelijk met een blij hart het pad alleen te vervolgen”.


En dat doe ik graag!

 

Karin Ovinge
November 2019

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.